Зміст
Особливості освітніх програм, що базуються на розвитку життєвих навичок
Критичні чинники впровадження ООЖН програм
Критерії відповідності умов навчання принципам ООЖН
Ключові знання і вміння педагога-тренера
Вимоги до навчально-методичних матеріалів
Умови ефективної організації навчально-виховного процесу
Успішні освітні програми на основі навчання життєвих навичок (ООЖН) реалізують компетентнісний підхід і передбачають:
- Вплив на поведінку як одну з ключових цілей.
- Баланс знань, психологічних установок (ставлень) та умінь (навичок).
- Орієнтацію на інтерактивні методи навчання.
- Врахування реальних потреб учнів.
- Врахування гендерної чутливості в змісті та методах навчання.
Вплив на поведінку. Це вплив на самосвідомість учнів із метою формування у них знань, ставлень, психологічних установок, умінь і навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки та розвитку. Педагогічні впливи мають бути спрямовані на всі рівні особистості:
|
Орієнтація на інтерактивні методи означає:
|
Врахування реальних потреб учнів. Навчання, яке безпосередньо пов’язане:
|
Врахування гендерної чутливості у змісті і методах навчання. Програма має передбачати:
|
Для успішного впровадження програм ООЖН критичними є такі чинники:
|
Досвід впровадження ООЖН у багатьох країнах світу підтвердив, що лише одночасне досягнення всіх зазначених вище цілей забезпечує належну дієвість превентивної освіти (масовість, ефективність, превентивність). І навпаки, ігнорування хоча б одного з цих чинників суттєво знижує ефективність профілактичної роботи.
Ефективність превентивної освіти залежить від багатьох чинників, але насамперед від компетентності вчителя, якості навчально-методичних матеріалів і способу організації навчально-виховного процесу. Моніторинг і оцінка процесу впровадження превентивних програм мають передбачати перевірку відповідності процесу навчання принципам ООЖН. Для цього використовують такі ознаки та критерії:
Ознака | Основний критерій | Додаткові критерії |
1.Підготовлений учитель |
Наявність у вчителя сертифіката про проходження навчання за методикою ООЖН |
|
2.Спрямованість на набуття учнями базових життєвих навичок |
Наявність у шкільному розкладі обов’язкового або факультативного курсу, що має на меті вплив на поведінку як одну з ключових цілей |
|
3.Інтерактивна форма навчання |
Наявність приміщень для інтерактивних занять |
|
4.Відповідність навчально-методичного забезпечення вимогам ООЖН |
Наявність грифа Міністерства освіти і науки |
|
Викладання предметів, курсів і програм превентивного спрямування що базуються на розвитку життєвих навичок, потребує теоретичних знань і практичних навичок, більшість з яких педагоги не отримували під час навчання у вищому навчальному закладі. Нижче представлено мінімальний набір вимог до педагога-тренера.
Педагог-тренер має знати:
Тренеру корисно знати:
Тренер має вміти:
Тренер має проявляти:
|
Якісні навчальні матеріали для сучасних профілактичних програм мають:
|
Викладання програм, спрямованих на розвиток життєвих навичок, висуває нові вимоги до організації навчально-виховного процесу.
Заняття проводить педагог, який пройшов навчання за програмами навчання життєвих навичок та використання інтерактивних методів. Виділяється приміщення, що дає змогу використовувати інтерактивні методи, проводити тренінги. Учнів забезпечують навчальними матеріалами (підручниками, робочими зошитами або роздатковими матеріалами). Для педагогічного колективу та членів родин учнів проводиться презентаційний тренінг із метою розбудови їхнього партнерства. У навчальному закладі приймаються та діють правила щодо заборони агресивної поведінки, куріння, вживання алкогольних напоїв, інших психоактивних речовин. Здійснюється підготовка волонтерів для проведення роботи серед однолітків методом «рівного навчання». У навчальному закладі проводяться акції, що підвищують прихильність учнів до здорового способу життя (дні здоров’я, акції, творчі конкурси, виступи агітбригад, проекти, дослідження). |
Список використаних джерел
- Evidence and rights based planning & support tool for SRHR/HIV prevention interventions for young people / J. Leerlooijer. — Utrecht: World Population Foundation, Stop AIDS Now. 2009. — 72 p. http://www.stopaidsnow.org/sites/stopaidsnow.org/files/PY_Planning-and-Support-tool-EN.pd
- IM toolkit for planning sexuality education programs: using intervention mapping in planning school-based sexual and reproductive health and rights (SRHR) education programs / J. Leerlooijer, Jo Reinders, H. Schaalma. — Utrecht: World Population Foundation, Maastricht University. 2008. — 276 р. http://hivhealthclearinghouse.unesco.org/sites/default/files/resources/bie_wfptoolkit.pdf
- Всемирная организация здравоохранения. Навыки, необходимые для здоровья